De Burger App, trend of zinvol?

 

Steeds meer mensen zijn bekend met de term ‘app’ en ook bij onze AfvalRIS en CLEAR.net gebruikers leeft het idee. Maar wat is het nou eigenlijk; wat kan ik ermee en waarom zou uw organisatie hiermee aan de slag kunnen?

 

Wat is het?

Wikipedia geeft de volgende beschrijving:

Een mobiele applicatie of kortweg app (spreek uit: èp) is een kleine applicatie die draait op een smartphone of een tablet. Met behulp van een app is het mogelijk om eenvoudig extra functies aan een mobiel apparaat toe te voegen, zoals WhatsApp. Een mobiele telefoon was in eerste instantie vooral bedoeld om mee te bellen en sms'en, maar smartphones en tablets zijn met behulp van applicaties uit te breiden tot multifunctionele communicatieapparatuur.

 

Het mooie is dat een app vaak heel duidelijk één doel heeft; één procesflow en daardoor vaak als eenvoudig wordt bestempeld. Met een juiste interface en benaming weet de gebruiker vooraf al wat hij/zij mag verwachten en meer is het dan ook niet. Hierdoor is er een snelle acceptatie bij de eindgebruiker; en daar gaat het tenslotte om.

 

Wat kunt u ermee?

Op deze manier kun je snel en gericht op het onderwerp communiceren. Dan niet alleen als een soort ‘kijkdoos’ zoals een statische afvalkalender maar ook tweerichtingsverkeer. De burger meldt iets en uw organisatie kan hier iets mee.

Het geeft meer betrokkenheid bij de burger en u bent in staat om iets wat een statisch gegeven was, inzameling, om te slaan naar een dynamisch geheel.

De volgende uitdaging is dan om een mogelijke stortvloed aan meldingen te centraliseren en goed te coördineren; er komen gewoon meer meldingen binnen over hetzelfde probleem.

 

Waarom zou u dit willen gebruiken bij reinigings- & BOR bedrijven?

Kosten besparen…

Ten eerste natuurlijk een betere dekking van uw digitale afvalkalender. Maar nog meer dat het op deze manier mogelijk is om veel flexibeler te werken met inzameling. De burger heeft als het ware een abonnement op uw berichtgeving. De burger kan zowel actief de meest actuele gegevens vanuit bijvoorbeeld AfvalRIS zien maar deze ook als ‘bericht c.q. notificatie’ ontvangen.

 

Het mag duidelijk zijn dat een burger-app introduceren geen doel op zich mag zijn. Als een organisatie zover is om flexibeler te gaan werken en meer te communiceren dan is hier vaak al veel aan vooraf gegaan.

 

Bij GMT hebben we ervaring met dit soort trajecten. Laat u eens bijpraten door uw accountmanager om zo een duidelijk beeld te krijgen voor uw organisatie.

12-11-2014 AREA; MijnURen App
30-06-2014 Afvalbak adopteren?
29-12-2010 LMA Kit
04-02-2010 Overname BlueKaizen
07-05-2009 GMT op de EASYFAIRS
07-11-2008 Nieuwe medewerkers